Δευτέρα 2 Ιουνίου 2008

Ο ρόλος του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη και η ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής πολιτικής Ασφάλειας & Άμυνας

Το περασμένο Σάββατο, είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω στην ημερίδα που διοργάνωσε η ελληνική έκδοση του περιοδικού MONTHLY REVIEW, σε συνεργασία με την Ελληνική Δημοκρατική Εταιρεία, αναφορικά με άγνωστες πτυχές της εφαρμοζόμενης εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ – μέσω του ΝΑΤΟ, στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο, όπως αυτές παρουσιάζονται μέσα από το βιβλίο του Daniele Ganser: “Οι μυστικοί στρατοί του ΝΑΤΟ, η επιχείρηση GLADIO και η τρομοκρατία στη Δυτική Ευρώπη”.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στον Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων του Πάντειου Πανεπιστημίου με την συμμετοχή πολιτών που ασχολούνται με ειδικό ενδιαφέρον πάνω σε θέματα Διεθνών Σχέσεων και θεωρώ ότι ήταν αρκετά επιτυχημένη, με βάση τα όσα ειπώθηκαν από τους συμμετέχοντες, πολιτικούς και μη. Το γεγονός μάλιστα των παρεμβάσεων των Άκη Τσοχατζόπουλου και Γεράσιμου Αρσένη, οι οποίοι έχουν διατελέσει Υπουργοί Εθνικής Άμυνας στο παρελθόν, καθώς και του Παντελή Οικονόμου, ο οποίος έχει διατελέσει Γραμματέας της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας, προσέδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στα όσα αναφέρθηκαν ή αν θέλετε μία πιο “τεχνική” προσέγγιση του θέματος που εκ των πραγμάτων, δεν θα μπορούσε να είναι πρόχειρη η αποσπασματική.

Στην παρουσίαση της όλης υπόθεσης, βοήθησε πολύ και η εκτεταμένη έρευνα που έχει διενεργήσει ο πολύ καλός δημοσιογράφος Κώστας Βαξεβάνης σχετικά με το θέμα και φώτισε “σκοτεινές” πλευρές... άγνωστες πλευρές (ίσως... όχι και τόσο άγνωστες) της Αμερικανικής παρέμβασης στην χώρα μας.

Σε ό,τι αφορά στο βιβλίο αυτό καθ' αυτό, επειδή ακόμη δεν το έχω διαβάσει, δεν μπορώ να διατυπώσω την άποψη μου σχετικά με το περιεχόμενο και τα γεγονότα στα οποία αναφέρεται. Ενδεχομένως, κάτι τέτοιο να συμβεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Τέθηκαν πολλές σκέψεις και ερωτήματα στην κρίση των παραβρισκόμενων. Στο σημείο αυτό, αξίζει να γίνει αναφορά στις πολύ καίριες και εύστοχες επισημάνσεις του Βαγγέλη Χωραφά (o οποίος είναι ένας εκ των εκδοτών του περιοδικού). Επισημάνσεις που είχαν να κάνουν με την ποιότητα της έως τώρα εφαρμοζόμενης εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Είμαι σίγουρος πως, θα αποτελέσουν ερεθίσματα για την συνέχιση του διαλόγου, μέσα από την πραγματοποίηση και άλλων παρόμοιων ή συμπληρωματικών εκδηλώσεων καθώς, δεν είναι εύκολο να γίνει η οποιαδήποτε ενδελεχής μελέτη τέτοιου είδους θεμάτων στο περιορισμένο χρονικό πλαίσιο μιας και μόνο συζήτησης, ακόμη κι αν η πληροφόρησή που μπορεί να έχουμε στην διάθεσή μας κρίνεται επαρκής και αξιόπιστα στοιχειοθετημένη.

Η αλήθεια είναι ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο έντονων πολιτικών και κοινωνικών ανακατατάξεων εντός της ΕΕ. Η συλλογική άμυνα και ασφάλεια, ενώ αρχικά αποτελούσε αρμοδιότητα της ΔΕΕ, ο ρόλος αυτός φαίνεται να έχει εγκαταλειφθεί υπέρ της ανάπτυξης των δομών και των ικανοτήτων της ΕΕ στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας (ΕΠΑΑ), όπως άλλωστε αποδεικνύει η μεταφορά των επιχειρησιακών ικανοτήτων της ΔΕΕ προς την ΕΕ.

Σήμερα, αυτές οι πολιτικές περιλαμβάνονται στο πεδίο των αρμοδιοτήτων του ΝΑΤΟ και τίθεται ζήτημα – από πολλές πλευρές – στο κατά πόσο η ίδια η ΕΕ θα μπορούσε να επιτύχει έναν πιο ανεξάρτητο και κυρίαρχο ρόλο εντός και εκτός του ευρύτερου γεωγραφικού της χώρου.



Διαβάστε επίσης:

update #1, 13/07/08:
The talent of Gladio

Δευτέρα 26 Μαΐου 2008

Foreign Policy Magazine: name is not the only thing that keeps FYROM out of the club

Πριν από δέκα ημέρες περίπου στο blog των εκδοτών του περιοδικού Foreign Policy, το οποίο πραγματεύεται ζητήματα διεθνών σχέσεων και εξωτερικής πολιτικής, ετέθη ως θέμα προς συζήτηση, το ζήτημα των Σκοπίων, η πολιτική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην γειτονική χώρα, έπειτα από την αποτυχία ένταξης στο ΝΑΤΟ (αποτυχία που την οδήγησε στην προκήρυξη πρόωρων εκλογών) και το κατά πόσο αυτή – κυρίως αρνητικά – μπορεί να επηρεάσει την μελλοντική της πορεία προς τους Ευρωπαϊκούς και Ατλαντικούς θεσμούς.

Αν και επιχειρείται να παρουσιαστεί ως η πιο σημαντική παράμετρος, ως το πιο σημαντικό πρόβλημα για την εξέλιξη αυτής της πορείας, η Αλβανική μειονότητα και οι πιθανές προθέσεις της (κι αυτό εξηγείται εύκολα, αν λάβουμε υπόψη μας το πάραδειγμα του Κοσσυφοπεδίου), εντούτοις, δεν λείπουν – αν και σε περιορισμένη έκταση και «πάθος» - τα επικριτικά σχόλια έναντι της ακολουθούμενης πολιτικής της χώρας μας.

Καθώς, μέχρι σήμερα, συμμετέχω σε αυτόν τον διάλογο με σχόλια και παρατηρήσεις που απαντούν στις αιτιάσεις και στους ισχυρισμούς της σκοπιανής πλευράς, θεωρώ σκόπιμο να σας τον γνωστοποιήσω ούτως, ώστε να έχετε μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα. Περισσότερα εδώ…

Ένα θετικό στοιχείο που θα ήθελα να σημειώσω για την διαχειριστική ομάδα του blog (γιατί μου έκανε εντύπωση), είναι η ελεύθερη δημοσίευση κάθε σχολίου δίχως λογοκρισία (μετριασμό), κάτι που συμβαίνει συνήθως σε παρόμοιους χώρους διαδικτυακού διαλόγου, όπως για παράδειγμα το Global Voices Online, το οποίο με κάθε ευκαιρία στηρίζει την σκοπιανή προπαγάνδα και ακολουθεί απροκάλυπτα μεροληπτική πολιτική έναντι σκέψεων, σχολίων και προτάσεων που προέρχονται από την δική μας πλευρά.


update #1, 5/07/08:

Κυριακή 25 Μαΐου 2008

Μετά την Eurovision η … Grecovision

Την περασμένη Παρασκευή, η εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» δημοσίευσε ένα εξαιρετικό ρεπορτάζ του Α. Ραβανού, αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στους κόλπους της ελληνικής Κυβέρνησης, με δεδομένη την αδυναμία των όποιων ελεγκτικών μηχανισμών να περιορίσουν την έκταση του πρόσφατου διατροφικού σκανδάλου, που έπληξε και την χώρα μας.

Κατά την προσωπική μου άποψη, δεν μπορούμε να μιλούμε για «ένα ακόμη» διατροφικό σκάνδαλο αλλά, για έγκλημα της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας έναντι των πολιτών και των καταναλωτών! … Και όπως σε κάθε έγκλημα, έτσι και σε αυτό υπάρχουν ηθικοί αυτουργοί και εκτελεστικά όργανα.

Ποιος είναι ο ηθικός αυτουργός; Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και οι επιλογές του! Ο πάντα απών στα δύσκολα, που συνηθίζει να βρίσκεται οπουδήποτε αλλού, εκτός του γραφείου του, όταν καλείται (σύμφωνα με τις υποχρεώσεις του αξιώματός του) να προτείνει… να δίνει λύσεις!

Εκτελεστικά όργανα; Φώλιας, Βλάχος, Ρουσόπουλος. Με πιστοποιημένη πολιτική ανεπάρκεια, που τους καθιστά επικίνδυνους για την δημόσια υγεία. Είναι αυτή τους η ανεπάρκεια, η πολιτική τους απειρία ή μήπως η αδιαφορία τους, που μας έχει οδηγήσει σε φαινόμενα σήψης της αγοράς και της άλλοτε κοινωνικής μας δυναμικής;

Μπορεί η Κυβέρνηση να μην προκάλεσε το πρόβλημα, όμως, όταν μιλάμε για την υγεία των πολιτών, τότε το πρόβλημα αυτό προσλαμβάνει και πολιτικές προεκτάσεις. Όταν η Πολιτεία δεν μπορεί να εγγυηθεί για την ασφάλεια των πολιτών-καταναλωτών, τότε, η Πολιτεία αυτή δεν κάνει καλά την δουλειά της!

Όσο κι αν η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσπαθεί να κρυφτεί πίσω από τον Ε.Φ.Ε.Τ. ή τον Γ.Γ. Καταναλωτή, δεν μπορεί να κρύψει τις ευθύνες της και τα «ποιοτικά» χαρακτηριστικά που καθιστούν την διακυβέρνησή της επικίνδυνη για τον τόπο.

Μήπως προχθές τα ΜΑΤ δεν ξυλοκόπησαν τους συνταξιούχους, ακλουθώντας το «παράδειγμα» της Κυβέρνησης Σημίτη, η οποία και προς τιμήν της τότε, αναγνώρισε αυτό της το ολίσθημα;

Με δικαιολογία την «ασύδοτη αγορά», που είναι δικό τους δημιούργημα, και την αδυναμία του οποιουδήποτε να παρέμβει αποτελεσματικά στα όποια φαινόμενα αισχροκέρδειας, σπρώχνουν καθημερινά τους έλληνες πολίτες σε επιλογές β’ και γ’ διαλογής και μάλιστα υπερτιμημένες, με σκοπό – απροκάλυπτα πλέον – την κοινωνική και οικονομική τους εξαθλίωση.

Αυτή ήταν ανέκαθεν η βασική πολιτική επιδίωξη της συντηρητικής παράταξης, που νόμιζε και νομίζει ότι, έτσι θα μπορεί ανενόχλητη και για μεγάλο χρονικό διάστημα, να εκμεταλλεύεται τους πολίτες και την καλή τους πίστη, για να απολαμβάνει αυθαίρετα και καταχρηστικά τα όποια οφέλη από την άσκηση της διακυβέρνησης.

Όμως, το μόνο που καταφέρνει είναι να προκαλεί περισσότερη κοινωνική αναταραχή, πολλαπλασιασμό των κοινωνικών διαφορών και όξυνση των ανισοτήτων.

Μήπως η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν ήταν εκείνη που προκάλεσε και σε πολλές περιπτώσεις δημιούργησε φαινόμενα τύπου Βγενόπουλου, Ζαχόπουλου και «κουμπάρων»; Τι ακριβώς προσπαθεί να επιτύχει ο Κώστας Καραμανλής; Να τιμωρήσει τους έλληνες;

Θα πρέπει να έχει υπόψη του ότι ένας Πρωθυπουργός του 30%, είναι μειοψηφικός Πρωθυπουργός και μία Κυβέρνηση του 30%, είναι μια Κυβέρνηση δέσμια μίας ή δύο ψήφων και επιρρεπής στην κάθε… «ανοχή».

Αν μη τι άλλο, τα προβλήματα δεν λύνονται έτσι. Και προβλήματα έχουμε πολλά. Προβλήματα διαφάνειας του δημόσιου βίου, προβλήματα στην άσκηση της εξωτερικής μας πολιτικής, προβλήματα στην εφαρμογή της αναπτυξιακής μας πολιτικής, προβλήματα στα αγροτικά, τον τουρισμό, την απασχόληση, την εκπαίδευση, την υγεία…

Οπωσδήποτε, η Ελλάδα δεν διεκδικεί την αποκλειστικότητα σε τέτοιου είδους καταστάσεις όμως, φτάνει να γυρίσουμε την σκέψη μας στο 2004, για να δούμε σε ποια Ελλάδα ζούσαμε τότε και σε ποια Ελλάδα ζούμε σήμερα!
Η Ελλάδα του Κώστα Καραμανλή, είναι μία Ελλάδα η οποία δεν επιτυγχάνει και πολύ φοβάμαι πως, εμείς οι πολίτες, θα βρεθούμε «κατηγορούμενοι» και «συνένοχοι» μιας πολιτικής προσέγγισης που στερεί από τους έλληνες, το δικαίωμα στην ποιοτική επιλογή και την ευμάρεια.

Οι «μεταρρυθμίσεις» απέτυχαν πριν καν εφαρμοστούν! Θα έπρεπε ύστερα από 5 χρόνια συνεχούς διακυβέρνησης, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να έχει ήδη καταλάβει ότι δεν είναι στραβός ο γιαλός αλλά πως αυτή στραβά αρμενίζει.

Οι έλληνες πολίτες εμπιστεύτηκαν τον Κώστα Καραμανλή και στήριξαν τις επιλογές του, δινόντάς του το περιθώριο να δώσει μια νέα ευκαιρία για την πολιτική και κοινωνική μας ανάταση.

Θα έπρεπε – από την πλευρά του – να τιμήσει τουλάχιστον αυτή την εμπιστοσύνη.