Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2008

Συνέντευξη του Μητροπολίτη Αρτεμίου στην ιταλική εφημερίδα «Il Manifesto»

«Το Κόσσοβο πάντοτε θα μείνει σερβική γη»

Στην Ιταλία πλέον για το Κοσσυφοπέδιο σχεδόν δεν λέγεται τίποτα. Το θέμα της νομιμότητας, όμως, κρέμεται κάπως στον αέρα, στην ομίχλη μιας πασίδηλης σιωπής. Το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών δεν αναγνώρισε την ανεξαρτησία του Κοσσόβου που μονομερώς κήρυξαν οι ηγέτες των Κοσσοβάρων Αλβανών στην Πρίστινα τον περασμένο Φεβρουάριο. Ωστόσο, η Ενωμένη Ευρώπη είναι διχασμένη μεταξύ των πολλών σημαντικών χωρών, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία, οι οποίες αναγνώρισαν την ανεξαρτησία του Κοσσυφοπεδίου, και των άλλων οι οποίες δεν την αναγνώρισαν, όπως η Ισπανία, η Ελλάδα, η Σλοβακία, η Ρουμανία, η Κύπρος. Η Ατλαντική Ένωση, πρωτεργάτρια του «ανθρωπιστικού» πολέμου με τις βόμβες που ρίχνονται από τον αέρα, υφίσταται παράνομος οργανισμός στο έδαφος του Κοσσόβου. Ναι μεν αναγνωρίζει την εθνική κυριαρχία του Βελιγραδίου, αλλά ταυτόχρονα και το καινούργιο κράτος. Η αποστολή EULEX, με την οποία η Ευρώπη σκοπεύει να εφαρμόσει την ανεξαρτησία του Κοσσόβου (διαβάστε: να την επιβάλει), δεν έχει αναπτυχθεί στο έδαφός του.

Στη Σερβία, εν των μεταξύ, άλλαξε η κυβέρνηση. Και για να πλησιάσει πιο κοντά στην Ευρωπαϊκή Ένωση συλλήφθηκε ο Καράτζιτς. Όμως, σε ανταπόδοση δεν κέρδισε τίποτα. Εντούτοις, πριν από δύο μέρες στις Βρυξέλλες απορρίφθηκε η δυνατότητα να γίνει μέλος της Ε.Ε. Ταυτόχρονα, η σερβική κυβέρνηση υπερασπίζει το δικαίωμά της στο Κοσσυφοπέδιο, ήτοι στην εθνική κυριότητα, και αυτές τις μέρες ζητά από την Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών να ψηφίσει κατά της ανεξαρτησίας του Κοσσυφοπεδίου, ξεκινώντας τη διαδικασία ενώπιον του διεθνούς δικαστηρίου στην Χάγη.

Ωστόσο, τη σιωπή από τις δύο πλευρές ταράζει μόνο το γεγονός ότι πάνω σε αυτό το δεδομένο της απόσχισης του Κοσσόβου σήμερα συσσωρεύονται και άλλες διεθνείς κρίσεις, όπως το ανέδειξε και ο πόλεμος του Αύγουστου μεταξύ της Ρωσίας, της Νότιας Οσσετίας και της Γεωργίας.

Θέσαμε μερικές ερωτήσεις σχετικά με την κατάσταση στον πνευματικό και πολιτικό ηγέτη των Σέρβων του Κοσσυφοπεδίου, τον Μητροπολίτη της Ράσκας, της  Πριζρένης, του Κοσσυφοπεδίου και της Μετόχιας, Δρ Αρτέμιο. (Η Μετόχια είναι σερβική λέξη που προέρχεται από την ελληνική γλώσσα. Έτσι οι Σέρβοι από τον Μεσαίωνα επονομάζουν την περιοχή από τις πόλεις το Πέκιο έως την Πριζρένη, επειδή τα αναρίθμητα μοναστήρια της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας ήταν ιδιοκτήτες αυτής της γης. Αυτή η περιοχή ενσωματώθηκε στο Κόσσοβο, παρ’ όλο που για τους Σέρβους διαφέρει από το Κόσσοβο και πάντοτε τονίζεται η επίσημη ονομασία της επαρχίας – Κοσσυφοπέδιο και Μετόχια. Με τούτο τον τρόπο τονίζεται πως αυτή ήταν και είναι σερβική γη.

Στις 17. Φεβρουαρίου οι Κοσσοβάροι ηγέτες στην Πρίστινα μονομερώς κήρυξαν την ανεξαρτησία του Κοσσόβου, κατά του διεθνούς δικαιώματος. Ωστόσο, την αναγνώρισαν οι ΗΠΑ και οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. (μαζί με την Ιταλία). Ποια είναι η άποψη σας και ποια είναι η άποψη της Ορθοδόξου Εκκλησίας;   
Η άποψη μας είναι ίδια όπως ήταν και τη στιγμή που κηρύχτηκε η ανεξαρτησία. Εμείς ποτέ, επαναλαμβάνω, ποτέ δεν θα αναγνωρίσουμε την παράνομη, ασύδοτη και μονομερή απόσχιση του Κοσσυφοπεδίου και της Μετόχιας.

 Η κοινή γνώμη στη Δύση προηγουμένως είχε την πεποίθηση ότι ο πόλεμος του NATO το 1999 ήταν «ανθρωπιστικός», και ότι τώρα όλα είναι «εντάξει», αν και το Κόσσοβο ως το άνευ προηγουμένου καθεστώς, δημιούργησε  και άλλες διεθνείς κρίσεις, καθώς το δείχνει η κρίση στην Γεωργία. Πώς ζουν σήμερα οι Σέρβοι στις εγκλωβισμένες περιοχές;
Αυτό καθόλου δεν ήταν «ανθρωπιστική» παρέμβαση, και μετά απ’ αυτό τίποτα δεν είναι «εντάξει». Περί αυτού πολύ σαφώς μιλά και ο μεγάλος αριθμός των αθώων θυμάτων, σχεδόν ίδιος με τον αριθμό των θυμάτων πάνω στη σύγκρουση. Όχι μόνο που η επίθεση του NATO είναι αδικαιολόγητη από τη νομική άποψη και στρατιωτική, αλλά και από την ανθρώπινη, επιεική, ανθρωπιστική και ηθική όψη.

Τώρα, εννέα χρόνια μετά την αεροπορική επίθεση της Αεροπορίας του ΝΑΤΟ, φαίνεται ότι η κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο σερβικός λαός στο Κοσσυφοπέδιο είναι τραγικότερη παρά ποτέ. Σχεδόν δύο τρίτα των Σέρβων από το Κοσσυφοπέδιο και τη Μετόχια, περισσότερο από 200 000 άνθρωποι, καθώς και πολλοί που δεν είναι Αλβανοί (Τσιγγάνοι, Γκοράντσοι, Εβραίοι) που διέφυγαν μπροστά από τον τρόμο, είναι πρόσφυγες και εξόριστοι.

Ανά χιλιάδες σκοτωμένοι και εξαφανισμένοι, δεκάδες χιλιάδες σπίτια καταστραμμένα ή παράνομα κατεχόμενα, όπως και τα χωράφια και τα κτήματα στα οποία οι νομικοί ιδιοκτήτες δεν μπορούν έστω και να πλησιάσουν. Όλες οι πόλεις, οι οποίες πριν από τον πόλεμο ήταν πραγματικά πολυεθνείς, έγιναν πλήρως ομοεθνείς – με την αλβανική εθνότητα. Ανάμεσα στα θύματα του ΟΥΤΣΕΚΑ, του οποίου οι δραστηριότητες ατιμώρητα συνεχίστηκαν στο πέρασμα όλων των εννέα χρόνων, έχουμε και δύο μοναχούς, τον πατέρα ιερομόναχο Στέφανο και τον μοναχό Χαρίτωνα, αθώα θύματα που ο σερβικός μοναχισμός στο Κοσσυφοπέδιο και στη Μετόχια προσέφερε στο θυσιαστήριο της Λευτεριάς και της Δικαιοσύνης του Θεού.

Από τον Ιούνιο του 1999, όταν τα στρατεύματα του NATO εισήλθαν στο Κόσσοβο, γκρεμίστηκαν 150 εκκλησίες και μοναστήρια, από τους οποίους ένα τρίτο αποτελούν τα ανεπίστρεπτα καταστραμμένα μεσαιωνικά πολιτιστικά μνημεία. Η τελευταία περίπτωση στην πόλη Τζακόβιτσα όπου οι ντόπιες αρχές των Κοσοβάρων Αλβανών έκρυψαν, κατέστρεψαν, σκέπασαν, ή να ειπωθεί πιο σωστά, έθαψαν ακόμα και τα τελευταία ίχνη της καταστροφής της ορθόδοξης εκκλησίας στην πόλη Τζακόβιτσα, αναδεικνύει πως αυτή η διαδικασία της βίαιης αλλαγής ιστορίας, ξεκινώντας από την καταστροφή των ορθόδοξων ιερών και της σερβικής πολιτιστικής κληρονομίας στο Κόσσοβο και στη Μετόχια, ακόμα συνεχίζεται. Ωστόσο, αυτές «οι αρχές» ξεχνάνε ότι η αλήθεια, όσο πιο πολύ και να την κρύβεις και να την θάβεις, τρανότερα θα αναστηθεί!

Όσον αφορά τη ζωή των Σέρβων στις εγκλωβισμένες περιοχές, εάν καθόλου μπορούμε να μιλήσουμε για «ζωή», ζουν όπως ζούσαν οι κρατούμενοι και φυλακισμένοι στα στρατόπεδα κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο, π.χ. στο Άουσβιτς ή στο Γιασενόβατς. Ζούνε σε πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες, στερούμενοι όλων των ανθρώπινων δικαιωμάτων και ελευθεριών, από το δικαίωμα στη ζωή έως την ελευθερία να κινούνται, από το δικαίωμα στην εργασία και την επαγγελματική απασχόληση έως το δικαίωμα της ασφάλειας. Η διεθνής κοινότητα όλα αυτά τα ξέρει, αλλά τα αποκρύπτει, επειδή εκείνη ούτε δεν έλυσε τα προβλήματα, ούτε συνέβαλε να δημιουργηθεί μια πολυεθνής κοινωνία.

Εσείς μετά από την απαλλαγή από το δικαστήριο της Χάγης του εγκληματία πολέμου τον Ραμούς Χαραντινάι, «γκάγκστερ με τη στρατιωτική στολή», όπως τον επονόμασε ακόμη και η Κάρλα Ντελ Πόντε, είχατε ζητήσει να πραγματοποιηθεί η ένσταση προς αυτό το δικαστήριο; Ποιος είναι ο Ραμούς Χαραντινάι;  
Ο Ραμούς Χαραντινάι, ο ηγέτης του ΟΥΤΣΕΚΑ και πρώην πρωθυπουργός των Κοσσοβάρων Αλβανών, ήταν και έμεινε ο εγκληματίας και κακούργος. Δεν είναι μόνο εκείνος, αλλά και όλοι αυτοί οι οποίοι τον απάλλαξαν από την ευθύνη για τα εγκλήματα που έκανε.  

Και η κυβέρνηση του Κοστούνιτσα, καθώς και ο καινούργιος πρωθυπουργός Μίρκο Τσβετκόβιτς, μαζί με τον πρόεδρο Τάντιτς, κάνουν προσπάθειες να μείνει το Κόσσοβο στη Σερβία, όπως είναι γραμμένο και στο καινούργιο Σύνταγμα: δεν υπάρχει η Σερβία χωρίς το Κόσσοβο και τη Μετόχια. Ωστόσο, εσείς τώρα μένετε σε μια γη που δεν ανήκει σε κανέναν. Τι είδος σχέσης έχετε με το Βελιγράδι; Τη στιγμή που κηρύχτηκε η ανεξαρτησία, επειδή δεν είχατε εμπιστοσύνη στις δυτικές δυνάμεις και στους πολιτικούς στο Βελιγράδι, ζητήσατε την επέμβαση του στρατού;    
Ναι, δεν υπάρχει η Σερβία χωρίς το Κόσσοβο και τη Μετόχια. Εσείς λέτε: γη που δεν ανήκει σε κανέναν. Δεν συμφωνώ με τον ισχυρισμό αυτό! Αυτή ήταν, είναι και θα είναι δική μας γη. Το Κόσσοβο και η Μετόχια δεν έγιναν με κανένα τρόπο «γη του κανενός», ενώ έμειναν αυτό που ήταν και πριν – σερβική γη. Δηλαδή, εμείς μένουμε στα μέρη μας, στην χώρα μας, στο σερβικό κράτος μας.

Η σχέση με το Βελιγράδι είναι καθώς πρέπει να είναι. Είναι η σχέση με τη νόμιμη και μοναδική μας πρωτεύουσα, καθώς και με τις αρχές μας στο Βελιγράδι. Για μας το Βελιγράδι δεν είναι εξωτερικό. Είναι η πρωτεύουσα του κράτους μας.

Η EULEX είναι μοναδική παράνομη αποστολή σε εκκρεμότητα. Αυτό μόνο αποτελεί την τελευταία πράξη της τραγωδίας του Κοσσόβου. Η πρώτη πράξη ήταν ο βομβαρδισμός της Σερβίας μαζί με το Κόσσοβο από το  NATO, πριν εννέα χρόνια. Ο σκοπός που είχαν τότε, και που παρέμεινε ο ίδιος και σήμερα, σαφώς ανεδείχθη το Φεβρουάριο: η δημιουργία ενός πλέον ομοεθνούς κράτους των Αλβανών στα Βαλκάνια.

Δεν ζήτησα απ’ έξω επέμβαση του σερβικού στρατού. Από το στρατό ζήτησα μόνο να εκπληρώσει το καθήκον, λόγω του οποίου και υπάρχει σε κάθε κράτος, επομένως και στη Σερβία. Αυτό σημαίνει ότι το καθήκον του είναι να υπερασπίζει την πατρίδα και τους πολίτες όταν απειλούνται. Έτσι, από το στρατό μας περιμένουμε να εκπληρώσει το καθήκον του.

Συνεχίζετε να ομολογείτε την πίστη, μαζί με τη σερβική κοινότητα στο Κόσσοβο, ενώ στην Πρίστινα μερικές δυτικές μη κρατικές, καλά πληρωμένες οργανώσεις και το Υπουργείο των Κοσσοβάρων Αλβανών κάνουν σχέδια να σας μετατρέψουν σε τουριστικό προσδιορισμό, σαν τα καταφύγια των Ινδιάνων στην Αμερική. Τι έκκληση θα κάνατε προς τους ευρωπαϊκούς ηγέτες; 
Όχι, εμείς δεν είμαστε κάποια «κοινότητα». Είμαστε σερβικός λαός. Δεν δεχόμαστε να λένε για μας ότι είμαστε κάποια ειδική κοινότητα ή μειονότητα στο δικό μας κράτος!

Απολύτως δεν δεχόμαστε καμία δραστηριότητα να μας μετατρέψουν σε κάποιο «τουριστικό προσδιορισμό» ή να μας βλέπουν σαν «τα καταφύγια των Ινδιάνων». Είμαστε ζωντανή Εκκλησία, ορθόδοξη Εκκλησία. Κατά παράδοση, όπως και στους περασμένους αιώνες, ζούμε και ομολογούμε την πίστη μας και προσδοκούμε τη δικαιοσύνη του Θεού, καθώς την προσδοκούσαν και οι πρόγονοί μας, έως ότου  ήλθε, αν και μετά από 500 χρόνια του τουρκικού ζυγού.

Προς τους ευρωπαϊκούς ηγέτες δεν θα κάνουμε καμία έκκληση, μετά από εκείνο που έκαναν, επειδή η έκκληση σημαίνει ότι εμπιστεύεσαι κάποιον στον οποίο κάνεις έκκληση και περιμένεις τη βοήθειά του. Εμείς δεν έχουμε εμπιστοσύνη σε αυτούς και δεν περιμένουμε καμία βοήθεια. Προς αυτούς δεν επικαλούμαστε τη βοήθεια, εντούτοις, για αυτούς έχουμε μήνυμα, και αυτό είναι ότι η δικαιοσύνη του Θεού είναι ισχυρότερη από την ανθρώπινη ασυδοσία και το ψέμα. Έστω για λίγο ας το σκεφτούν αυτό!

πηγή: Ιερά Μητρόπολη Ράσκας και Πριζρένης και Κοσσόβου και Μετοχίων

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2008

Ο εφιάλτης στον δρόμο ... με ή χωρίς διόδια!

Μόλις επέστρεψα από ένα συνηθισμένο επαγγελματικό ταξίδι στην Θεσσαλία και την Στερεά Ελλάδα και αυτό μου δίνει την ευκαιρία ν' ασχοληθώ πάλι με το ίδιο θέμα. Λόγω της γεωγραφικής θέσης της Πάτρας, μού είναι πολύ πιο βολικό να χρησιμοποιώ την - κάποτε - εθνική οδό Πατρών-Λαμίας μέσω Ναυπάκτου, Ιτέας κ.λπ., παρά το αντίστοιχο τμήμα της Π.Α.Θ.Ε., διότι έτσι κερδίζω 230 χλμ, αισθάνομαι πολύ πιο ασφαλής και επιπλέον, η όλη διαδρομή μειώνεται χρονικά κατά περίπου μία ώρα!

Από τότε που ήμουν παιδί, συντροφεύοντας τον πατέρα μου, μέχρι και σήμερα πρέπει να έχω κάνει αυτή τη διαδρομή, δηλαδή Πάτρα-Ναύπακτος-Ιτέα-Άμφισσα-"51"-Μπράλλος και το αντίστροφο τουλάχιστον... άπειρες φορές (ναι, είναι αληθές το παράλογο της πρότασης). Τόσο πολύ, που ορισμένες φορές - και μονάχα ως συνοδηγός - κλείνω τα μάτια μου και γνωρίζω ποια είναι η επόμενη και η μεθεπόμενη στροφή στην κυριολεξία και δεν έχω κάνει ποτέ λάθος!

Το 2008 είναι μία χρονιά πολλών αλλαγών για την εργασία μου καθώς - μεταξύ άλλων, δεν χρειάζεται και να ταξιδεύω τόσο συχνά όσο παλαιότερα. Έτσι, αγαπημένες διαδρομές όπως η Ναυπάκτου-Ιτέας δεν αποτελούν για μένα μέρος της επαγγελματικής μου ρουτίνας τώρα πια, αλλά ευχάριστο περάσμα από την μία πλευρά της Ελλάδας στην άλλη. Ακόμη περισσότερο, μπορώ πλέον να διακρίνω ακόμη και την πιο ελάχιστη μεταβολή του δρόμου και του τοπίου τριγύρω.

Και εκεί ήταν που αντίκρυσα ιδίοις όμμασι το γελοίον του πράγματος!!! Είχαν τοποθετήσει - σε... "επιλεγμένα" σημεία - κάμερες ελέγχου της ταχύτητας(!). Όσοι έχουν ταξιδέψει από Ναύπακτο προς Λαμία και το αντίστροφο, τουλάχιστον για μία φορά στην ζωή τους, γνωρίζουν ότι είναι ένας δρόμος δύσκολος και επικίνδυνος, για τον οδηγό που δεν τον γνωρίζει, όχι όμως λόγω κίνησης αλλά, επειδή ο σχεδιασμός του ήταν και είναι προβληματικός (προδιαγραφές 1821), ενώ το οδόστρωμα σε αρκετά σημεία έχει τα κακά του χάλια! Ειδικά το κομμάτι Ιτέας-Ναυπάκτου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κι ως "δρόμος-φάντασμα", αφού τον αφήνουν στην μοίρα του που δεν είναι άλλη από την φυσική του αποσύνθεση χρόνο με τον χρόνο.

Σε αυτόν λοιπόν τον δρόμο, τα "τσακάλια" του "αρμοδίων" Αρχών επέλεξαν να τοποθετήσουν κάμερες για να ελέγξουν τί; Την κυκλοφορία που εκ των πραγμάτων είναι αραιή και ιδιαίτερα αργή, αφού ο δρόμος δεν προσφέρεται σε "τσαχπίνιδες" οδηγούς; Κι όχι μόνον αυτό! Αντί να τοποθετήσουν τις κάμερες σε σημεία που θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν, τις έχουν τοποθετήσει στους... "αγρούς" και τις "εξοχές"! Το χειρότερο απ' όλα; Οι "υπεύθυνοι" του όλου "εγχειρήματος", πληρώνονται για την ... "δική μας ασφάλεια"! Πληρώνονται και για τις ανοησίες τους!

Αναρωτιέμαι αν στα μελλοντικά τους σχέδια, υπάρχουν σκέψεις και για σταθμό διοδίων στην Γραβιά(;).

Αντί να φτιάξουν κανέναν δρόμο της προκοπής, μας δουλεύουν κι από πάνω!

Όμως, αφού αναφέρθηκα σε διόδια κι άλλα τέτοια γραφικά, νομίζω, αξίζει τον κόπο να περιγράψω και τι άλλο αντίκρυσα και αντιμετώπισα στο υπόλοιπο της διαδρομής... δηλαδή από την Λαμία μέχρι την Λάρισα και από την Λάρισα μέχρι την Αθήνα. Όπως φαντάζεστε, τίποτα το ιδιαίτερο. Ο ίδιος δρόμος, δίχως βελτιώσεις. Μόνο δύο εταιρείες έχουν... καταλύσει εκεί τριγύρω... ο "Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε." και η "Νέα Οδός Π.Α.Θ.Ε." με τα διόδιά τους.

Προσωπικά, τους πρότεινα να προσφέρουν δωρεάν καφέ στους οδηγούς, γεγονός που θα δικαιολογούσε στο ελάχιστο το κόστος διέλευσης των διοδίων αλλά στο μόνο που αρκέστηκαν ήταν ένα πολύ γλυκό χαμόγελο... ξέρετε... εκείνο της γνωστής οδοντόκρεμας...

Παρ' όλα αυτά κι ενώ έχουν υπάρξει και συνεχίζονται οι έντονες αντιδράσεις για το υπερβολικό κόστος της "ελεύθερης" και ασφαλούς μετακίνησης προσώπων και διακίνησης αγαθών σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, δυστυχώς, τίποτε δεν αλλάζει προς το καλύτερο.

Όλα αυτά, δεν μπορούν παρά να ενισχύουν τον ευρύτερο προβληματισμό μας κι ιδιαίτερα για ένα ζήτημα που έχει να κάνει με την ασφάλειά μας και τα λοιπά δικαιώματά μας. Μέσα από το πλήθος των ερωτημάτων που μπορούν να τεθούν, επιλέγω δυο-τρία:

α) Η διαφημιστική καμπάνια των εν λόγω κοινοπραξιών, πληρώνεται από εμάς τους πολίτες - δίχως την συγκατάβασή μας - ή από το κεφάλαιο των μετόχων τους;

β) Σε ό,τι αφορά στην διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου, αφού ούτε βελτιώσεις στο οδόστρωμα ή στην σήμανση εντοπίζονται πουθενά (μάλλον λόγω τελειότητας των εργασιών), ούτε κι η "εξυπηρέτηση" που με στόμφο παρουσιάζουν είναι εμφανής κατά την χρήση του αυτοκινητοδρόμου, πού στοχεύει η αύξηση του κόστους διέλευσης; 

γ) Άρα κι εφόσον τα κομμάτια αυτά έχουν αναληφθεί με σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο με τον Νόμο 3605/2007 (όπως αναγράφεται στο ένα φυλλάδιο τουλάχιστον) τότε (ας μου επιτραπεί η έκφραση), ή η Ελληνική Βουλή είναι γεμάτη από απατεώνες (πράγμα που αδυνατώ να πιστέψω) ή το Κοινοβούλιο εξαπατήθηκε από απατεώνες έτσι ώστε να παραχωρηθεί η διαχείριση τμημάτων του οδικού άξονα! Κι αν ισχύει το δεύτερο, τότε δεν μιλούμε για "κουμπάρους", αλλά για ... "μπατζανάκηδες". Πόσους απ' αυτούς θα πρέπει να πληρώνουμε για έργα που "θα" γίνουν κάπου, κάποτε;

update #1, 14/10/08: Και η απάντηση από το ΥΠΕΧΩΔΕ...: Για τις αυξήσεις των διοδίων φταίει και το ΠΑΣΟΚ (πηγή: http://syn-achaias.pblogs.gr)

«Σε απάντηση των ανωτέρω σχετικών Ερωτήσεων και σύμφωνα με τα στοιχεία της Ειδικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, σας ενημερώνουμε για τα εξής:

Η Σύμβαση του έργου «Κατασκευή-Συντήρηση-Λειτουργία και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα», κυρώθηκε με το Νόμο 3621/2007 από την Βουλή των Ελλήνων με τη σύμφωνη γνώμη της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και του ΛΑΟΣ και η 6η Αυγούστου 2008 ορίστηκε ως ημερομηνία έναρξης Λειτουργίας και συντήρησης της Σύμβασης Παραχώρησης. Ειδικότερα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση, συνεπής στις επιλογές της, κατά την περίοδο 2000-2003 ως προς το ύψος των διοδίων τελών των Συμβάσεων Παραχώρησης, τις ψήφισε ανεπιφύλακτα τόσο επί της αρχής όσο και επί του επίμαχου Άρθρου 1, στο οποίο περιέχεται και το σχετικό με τα διόδια τέλη, εδάφιο.

Οι πρώτες οικονομικές αποφάσεις για το ύψος των διοδίων, όλων των προαναφερθέντων Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων λήφθηκαν κατά την περίοδο 2000-2003, πολύ πριν προχωρήσουν όλες οι τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες για κάθε ένα έργο. Συγκεκριμένα βάσει συγκριτικών στοιχείων με τα διόδια άλλων Ευρωπαϊκών Χωρών και σύμφωνα με τη γενική αρχή της μεταβίβασης του μέγιστου ποσοστού του κόστους κατασκευής και συντήρησης στο χρήστη, το τότε υπεύθυνο για τις παραχωρήσεις αυτές υπουργείο, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, ανέθεσε στον Χρηματοοικονομικό Σύμβουλο του Δημοσίου (Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, την οποία διατήρησε και η παρούσα Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ) το έργο της κατάρτισης ενός χρηματοοικονομικού μοντέλου το οποίο υποβλήθηκε για πρώτη φορά στο Δημόσιο το Μάιο του 2000. Το σκέλος λοιπόν των διοδίων, διατηρήθηκε πλήρως στην κυρωθείσα από τη βουλή Σύμβαση, το μοντέλο χρηματοδότησης των έργων που συντάχθηκε ήδη από το 2000.

Στη συνέχεια, στο σχέδιο των Τευχών της Διακήρυξης που αναθεωρήθηκαν και διανεμήθηκαν στους υποψήφιους Παραχωρησιούχους, τον Φεβρουάριο του 2004 και συγκεκριμένα στο εδάφιο 25.1.4 του Σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης περιγράφεται λεπτομερώς τόσο ο μηχανισμός είσπραξης διοδίων τελών κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, όσο και το ύψος και η προοδευτική αύξηση του διοδίου τέλους ανά χλμ. ανάλογα με την πρόοδο των κατασκευών, από ¬ Ο.0225/χλμ. σε ¬ 0.040/χλμ. σε τιμές 1/1/2003. (έχει κατατεθεί στη διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων). Αυτά ακριβώς τα διόδια τέλη ανά χλμ. διατηρήθηκαν και στη Σύμβαση που ψηφίστηκε στη Βουλή και βάσει του προαναφερθέντος οικονομικού μοντέλου είχε αποφασιστεί να είναι ακριβώς τα ίδια για όλες τις συμβάσεις παραχώρησης.»

Νομίζω, τώρα το πρόβλημα λύθηκε!!!

update #2, 15/10/08: (KOINO ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ) «Ο Σύριζα στη γραμμή του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. για το ύψος των διοδίων»

update #3, 4/11/08: Η ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

UNASUR Moves to Regional Legislation

Experts of the Union of South American Nations (UNASUR) took the firststeps to create a regional system in legal issues, as part of the integration process that is currently in progress.

In three days of meetings at the 3rd UNASUR Judicial Power President Summit, the participants achieved agreements in issues as extradition, exhortation, alternative mechanisms to solve conflicts and exequatur.

The final statement of the meeting held in Margarita Island, in the Venezuelan Caribbean, highlighted the need to establish mechanisms to facilitate extradition and create center for conciliation and arbitration to make progress in the regional project.

read the whole article here:

update #1, 19/10/08: UNASUR decides to establish South American Parliament in Bolivia (source: Aftermath News)

The Union of South American Nations decided at a meeting last Friday, to set up a South American Parliament in Bolivia in order to promote its international integration in accordance to EU's example.

Chilean President Michele Bachelet, UNASUR’s temporary president, and Bolivian President Evo Morales opened the meeting in Bolivia’s Cochabamba province which drew representatives from 12 countries in the region.

read the whole article here: / originally appeared at xinhua net