Μόλις επέστρεψα από ένα συνηθισμένο επαγγελματικό ταξίδι στην Θεσσαλία και την Στερεά Ελλάδα και αυτό μου δίνει την ευκαιρία ν' ασχοληθώ πάλι με το ίδιο θέμα. Λόγω της γεωγραφικής θέσης της Πάτρας, μού είναι πολύ πιο βολικό να χρησιμοποιώ την - κάποτε - εθνική οδό Πατρών-Λαμίας μέσω Ναυπάκτου, Ιτέας κ.λπ., παρά το αντίστοιχο τμήμα της Π.Α.Θ.Ε., διότι έτσι κερδίζω 230 χλμ, αισθάνομαι πολύ πιο ασφαλής και επιπλέον, η όλη διαδρομή μειώνεται χρονικά κατά περίπου μία ώρα!
Από τότε που ήμουν παιδί, συντροφεύοντας τον πατέρα μου, μέχρι και σήμερα πρέπει να έχω κάνει αυτή τη διαδρομή, δηλαδή Πάτρα-Ναύπακτος-Ιτέα-Άμφισσα-"51"-Μπράλλος και το αντίστροφο τουλάχιστον... άπειρες φορές (ναι, είναι αληθές το παράλογο της πρότασης). Τόσο πολύ, που ορισμένες φορές - και μονάχα ως συνοδηγός - κλείνω τα μάτια μου και γνωρίζω ποια είναι η επόμενη και η μεθεπόμενη στροφή στην κυριολεξία και δεν έχω κάνει ποτέ λάθος!
Το 2008 είναι μία χρονιά πολλών αλλαγών για την εργασία μου καθώς - μεταξύ άλλων, δεν χρειάζεται και να ταξιδεύω τόσο συχνά όσο παλαιότερα. Έτσι, αγαπημένες διαδρομές όπως η Ναυπάκτου-Ιτέας δεν αποτελούν για μένα μέρος της επαγγελματικής μου ρουτίνας τώρα πια, αλλά ευχάριστο περάσμα από την μία πλευρά της Ελλάδας στην άλλη. Ακόμη περισσότερο, μπορώ πλέον να διακρίνω ακόμη και την πιο ελάχιστη μεταβολή του δρόμου και του τοπίου τριγύρω.
Και εκεί ήταν που αντίκρυσα ιδίοις όμμασι το γελοίον του πράγματος!!! Είχαν τοποθετήσει - σε... "επιλεγμένα" σημεία - κάμερες ελέγχου της ταχύτητας(!). Όσοι έχουν ταξιδέψει από Ναύπακτο προς Λαμία και το αντίστροφο, τουλάχιστον για μία φορά στην ζωή τους, γνωρίζουν ότι είναι ένας δρόμος δύσκολος και επικίνδυνος, για τον οδηγό που δεν τον γνωρίζει, όχι όμως λόγω κίνησης αλλά, επειδή ο σχεδιασμός του ήταν και είναι προβληματικός (προδιαγραφές 1821), ενώ το οδόστρωμα σε αρκετά σημεία έχει τα κακά του χάλια! Ειδικά το κομμάτι Ιτέας-Ναυπάκτου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κι ως "δρόμος-φάντασμα", αφού τον αφήνουν στην μοίρα του που δεν είναι άλλη από την φυσική του αποσύνθεση χρόνο με τον χρόνο.
Σε αυτόν λοιπόν τον δρόμο, τα "τσακάλια" του "αρμοδίων" Αρχών επέλεξαν να τοποθετήσουν κάμερες για να ελέγξουν τί; Την κυκλοφορία που εκ των πραγμάτων είναι αραιή και ιδιαίτερα αργή, αφού ο δρόμος δεν προσφέρεται σε "τσαχπίνιδες" οδηγούς; Κι όχι μόνον αυτό! Αντί να τοποθετήσουν τις κάμερες σε σημεία που θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν, τις έχουν τοποθετήσει στους... "αγρούς" και τις "εξοχές"! Το χειρότερο απ' όλα; Οι "υπεύθυνοι" του όλου "εγχειρήματος", πληρώνονται για την ... "δική μας ασφάλεια"! Πληρώνονται και για τις ανοησίες τους!
Αναρωτιέμαι αν στα μελλοντικά τους σχέδια, υπάρχουν σκέψεις και για σταθμό διοδίων στην Γραβιά(;).
Αντί να φτιάξουν κανέναν δρόμο της προκοπής, μας δουλεύουν κι από πάνω!
Όμως, αφού αναφέρθηκα σε διόδια κι άλλα τέτοια γραφικά, νομίζω, αξίζει τον κόπο να περιγράψω και τι άλλο αντίκρυσα και αντιμετώπισα στο υπόλοιπο της διαδρομής... δηλαδή από την Λαμία μέχρι την Λάρισα και από την Λάρισα μέχρι την Αθήνα. Όπως φαντάζεστε, τίποτα το ιδιαίτερο. Ο ίδιος δρόμος, δίχως βελτιώσεις. Μόνο δύο εταιρείες έχουν... καταλύσει εκεί τριγύρω... ο "Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε." και η "Νέα Οδός Π.Α.Θ.Ε." με τα διόδιά τους.
Προσωπικά, τους πρότεινα να προσφέρουν δωρεάν καφέ στους οδηγούς, γεγονός που θα δικαιολογούσε στο ελάχιστο το κόστος διέλευσης των διοδίων αλλά στο μόνο που αρκέστηκαν ήταν ένα πολύ γλυκό χαμόγελο... ξέρετε... εκείνο της γνωστής οδοντόκρεμας...
Παρ' όλα αυτά κι ενώ έχουν υπάρξει και συνεχίζονται οι έντονες αντιδράσεις για το υπερβολικό κόστος της "ελεύθερης" και ασφαλούς μετακίνησης προσώπων και διακίνησης αγαθών σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, δυστυχώς, τίποτε δεν αλλάζει προς το καλύτερο.
Όλα αυτά, δεν μπορούν παρά να ενισχύουν τον ευρύτερο προβληματισμό μας κι ιδιαίτερα για ένα ζήτημα που έχει να κάνει με την ασφάλειά μας και τα λοιπά δικαιώματά μας. Μέσα από το πλήθος των ερωτημάτων που μπορούν να τεθούν, επιλέγω δυο-τρία:
α) Η διαφημιστική καμπάνια των εν λόγω κοινοπραξιών, πληρώνεται από εμάς τους πολίτες - δίχως την συγκατάβασή μας - ή από το κεφάλαιο των μετόχων τους;
β) Σε ό,τι αφορά στην διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου, αφού ούτε βελτιώσεις στο οδόστρωμα ή στην σήμανση εντοπίζονται πουθενά (μάλλον λόγω τελειότητας των εργασιών), ούτε κι η "εξυπηρέτηση" που με στόμφο παρουσιάζουν είναι εμφανής κατά την χρήση του αυτοκινητοδρόμου, πού στοχεύει η αύξηση του κόστους διέλευσης;
γ) Άρα κι εφόσον τα κομμάτια αυτά έχουν αναληφθεί με σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο με τον Νόμο 3605/2007 (όπως αναγράφεται στο ένα φυλλάδιο τουλάχιστον) τότε (ας μου επιτραπεί η έκφραση), ή η Ελληνική Βουλή είναι γεμάτη από απατεώνες (πράγμα που αδυνατώ να πιστέψω) ή το Κοινοβούλιο εξαπατήθηκε από απατεώνες έτσι ώστε να παραχωρηθεί η διαχείριση τμημάτων του οδικού άξονα! Κι αν ισχύει το δεύτερο, τότε δεν μιλούμε για "κουμπάρους", αλλά για ... "μπατζανάκηδες". Πόσους απ' αυτούς θα πρέπει να πληρώνουμε για έργα που "θα" γίνουν κάπου, κάποτε;
update #1, 14/10/08: Και η απάντηση από το ΥΠΕΧΩΔΕ...: Για τις αυξήσεις των διοδίων φταίει και το ΠΑΣΟΚ (πηγή: http://syn-achaias.pblogs.gr)
«Σε απάντηση των ανωτέρω σχετικών Ερωτήσεων και σύμφωνα με τα στοιχεία της Ειδικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, σας ενημερώνουμε για τα εξής:
Η Σύμβαση του έργου «Κατασκευή-Συντήρηση-Λειτουργία και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα», κυρώθηκε με το Νόμο 3621/2007 από την Βουλή των Ελλήνων με τη σύμφωνη γνώμη της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και του ΛΑΟΣ και η 6η Αυγούστου 2008 ορίστηκε ως ημερομηνία έναρξης Λειτουργίας και συντήρησης της Σύμβασης Παραχώρησης. Ειδικότερα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση, συνεπής στις επιλογές της, κατά την περίοδο 2000-2003 ως προς το ύψος των διοδίων τελών των Συμβάσεων Παραχώρησης, τις ψήφισε ανεπιφύλακτα τόσο επί της αρχής όσο και επί του επίμαχου Άρθρου 1, στο οποίο περιέχεται και το σχετικό με τα διόδια τέλη, εδάφιο.
Οι πρώτες οικονομικές αποφάσεις για το ύψος των διοδίων, όλων των προαναφερθέντων Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων λήφθηκαν κατά την περίοδο 2000-2003, πολύ πριν προχωρήσουν όλες οι τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες για κάθε ένα έργο. Συγκεκριμένα βάσει συγκριτικών στοιχείων με τα διόδια άλλων Ευρωπαϊκών Χωρών και σύμφωνα με τη γενική αρχή της μεταβίβασης του μέγιστου ποσοστού του κόστους κατασκευής και συντήρησης στο χρήστη, το τότε υπεύθυνο για τις παραχωρήσεις αυτές υπουργείο, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, ανέθεσε στον Χρηματοοικονομικό Σύμβουλο του Δημοσίου (Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, την οποία διατήρησε και η παρούσα Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ) το έργο της κατάρτισης ενός χρηματοοικονομικού μοντέλου το οποίο υποβλήθηκε για πρώτη φορά στο Δημόσιο το Μάιο του 2000. Το σκέλος λοιπόν των διοδίων, διατηρήθηκε πλήρως στην κυρωθείσα από τη βουλή Σύμβαση, το μοντέλο χρηματοδότησης των έργων που συντάχθηκε ήδη από το 2000.
Στη συνέχεια, στο σχέδιο των Τευχών της Διακήρυξης που αναθεωρήθηκαν και διανεμήθηκαν στους υποψήφιους Παραχωρησιούχους, τον Φεβρουάριο του 2004 και συγκεκριμένα στο εδάφιο 25.1.4 του Σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης περιγράφεται λεπτομερώς τόσο ο μηχανισμός είσπραξης διοδίων τελών κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, όσο και το ύψος και η προοδευτική αύξηση του διοδίου τέλους ανά χλμ. ανάλογα με την πρόοδο των κατασκευών, από ¬ Ο.0225/χλμ. σε ¬ 0.040/χλμ. σε τιμές 1/1/2003. (έχει κατατεθεί στη διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων). Αυτά ακριβώς τα διόδια τέλη ανά χλμ. διατηρήθηκαν και στη Σύμβαση που ψηφίστηκε στη Βουλή και βάσει του προαναφερθέντος οικονομικού μοντέλου είχε αποφασιστεί να είναι ακριβώς τα ίδια για όλες τις συμβάσεις παραχώρησης.»
Νομίζω, τώρα το πρόβλημα λύθηκε!!!
update #2, 15/10/08: (KOINO ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ) «Ο Σύριζα στη γραμμή του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. για το ύψος των διοδίων»
update #3, 4/11/08: Η ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου