Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2010

Μεταχειρισμένη κρεατομηχανή

Δεδομένης της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα μας, είναι πολύ σημαντικό - με κάθε ευκαιρία - να συζητούμε για την ηθική της καθημερινότητάς μας και η αλήθεια είναι, πως ολοένα και περισσότεροι ασχολούνται διαρκώς με το συγκεκριμένο ζήτημα, κάτι που και επικροτώ και με κάνει να αισθάνομαι πιο "ασφαλής"... Πιο ασφαλής, διότι μπορεί η ηθική να είναι υποκειμενική... αλλιώς την αντιλαμβάνομαι εγώ, αλλιώς κάποιος άλλος, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν μπορούμε να βρούμε άκρη μέσα στο λαβύρινθο που εμείς οι ίδιοι εγκλωβίσαμε τον εαυτό μας.

Και η πρόκληση γίνεται πιο ελκυστική όταν βιώνουμε στις ημέρες μιας ασύδοτης, καιροσκοπικής "δημοκρατίας" όπως η δική μας, που μπορεί ο καθένας - εκτός απ' το να πράττει - να λέει ό,τι θέλει, όπως το θέλει και να το εννοεί!

Κι αν αυτή η "ελευθερία" αποτελεί κατάκτηση δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να κάνουμε χρήση της οποιαδήποτε ιδιότητάς μας ούτως, ώστε μέσω ψυχαναγκασμού να επιβάλλουμε τις απόψεις μας, κυρίως, σε ανθρώπους αδύναμους (όποια αδυναμία κι αν είναι αυτή) και ευάλωτους!

Να το δούμε λίγο πιο σχηματικά. Δεν είναι τυχαίο ότι τα σχολεία μας κατάντησαν μπουρδέλα (ο ψυχαναγκασμός της στείρας και ενδεχομένως προσχηματικής δημόσιας εκπαίδευσης). Δεν είναι αδικαιολόγητος ο ευτελισμός της πολιτικής μας ζωής και ο χλευασμός των λειτουργών της (κοινωνικός ψυχαναγκασμός). Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι η εκκλησία ακροβατεί μεταξύ φωτός και σκοταδισμού (πνευματικός ψυχαναγκασμός).

Θα μπορούσα να μιλήσω για πλήθος μορφών και μηχανισμών παραγωγής εξουσίας - τέχνη / επιστήμες κ.πλ - όμως, οι τρεις προαναφερθείσες, ως καθημερινές, είναι υπεύθυνες για το "χτίσιμο" της κοινωνικής συνείδησης – άρα και ηθικής, αφού απευθύνονται στα πλήθη... στη μάζα και όχι σε άτομα... όμως, ακόμη περισσότερο? Όσο υπεύθυνες είναι για τον ηθικό μας προσανατολισμό, άλλο τόσο είναι υπεύθυνες και για τον ηθικό μας ξεπεσμό.

Δέχομαι πως η ηθική - παρά την υποκειμενικότητά της - είναι μια κοινά αποδεκτή συνθήκη που διαφέρει από τόπο σε τόπο, από λαό σε λαό, από πολιτισμό σε πολιτισμό και ούτω καθεξής...

Κάθε μορφή εξουσίας (παραγωγής - επιβολής - διαχείρισης) διδάσκει, δίνει το παράδειγμα, γαλουχεί και πολλές φορές - πάντα - προτρέπει τα πλήθη και τις μάζες (άβουλες συνήθως) σε πρακτικές που είτε ταιριάζουν είτε όχι στο πνεύμα το οποίο θεωρητικά υπηρετούν. Κι εκεί είναι που εντοπίζεται το πρόβλημα: στην χρήση αυτής της εξουσίας.

Κλασσικό πλέον και γραφικό συνάμα παράδειγμα αποτελεί ο Καλαβρύτων Αμβρόσιος, ο οποίος δικαιολογείται λόγω... Παρ' όλα αυτά κάνει ζημιά όχι μόνο στο "ποίμνιό" του αλλά σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, αφού καταφέρνει και ανενόχλητος περνά απόψεις επικίνδυνες και μάλιστα ανήθικες! Κάνει ζημιά διότι κάνει χρήση της εκκλησιαστικής του δύναμης κι εξουσίας, ενώ ως κοινός θνητός ανάμεσά μας, μάλλον θα περνούσε απαρατήρητος. Και δεν είναι ο μόνος.

Κι αν οι επί των πνευματικών ζητημάτων καθοδηγητές μπορούν κάλλιστα να μην λαμβάνονται υπόψη, αφού ο καθένας μας κρίνει και πράττει ανάλογα, στα καθημερινά ποιός είναι υπόλογος? - Να μην έχετε καμία αμφιβολία. Εμείς οι ίδιοι! Διότι καθημερινότητα παραλαμβάνουμε και καθημερινότητα κληροδοτούμε!

... Και μέσα στη καθημερινότητα αυτή, ο κάθε άνθρωπος ως προσωπικότητα, ως πραγματική οντότητα, ξέχωρα και ως μέρος ενός ευρύτερου συνόλου, αναζητεί την δική του ουτοπία.

Στερείται όμως - συνήθως - αντίληψης πως κάθε μικρή, ασήμαντη, προσωπική ουτοπία, συγκλίνει - πρέπει να συγκλίνει - με την αντίστοιχη του άλλου και μετατρέπεται σε ένα κοινό "όλον", το οποίο ανήκει εξίσου στον καθένα! Αυτή η στέρηση αντίληψης - όταν παρατηρείται - δημιουργεί κενά τόσο συναισθηματικά όσο και πνευματικά.

Είναι πολύ βολικό να μην πιστεύουμε τίποτε ή να πιστεύουμε ευκαιριακά! Είναι πολύ βολικό να δικαιολογούμε τα πάντα... έτσι, ούτε η συνείδησή μας ενοχοποιείται ούτε και οι πράξεις μας οι οποίες απορρέουν από αυτήν.

Ο κιμάς, κιμάς παραμένει και δεν θυμίζει σε τίποτε τη σάρκα που μόλις αλέθηκε.   

Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2010

Οι άγγελοι του Swedenborg

Γνωρίζω, οι περισσότεροι που θ’ αναζητήσουν πληροφορίες για τους “Αγγέλους του Swedenborg” ή για τον ίδιο τον Swedenborg στο google ή σε οποιαδήποτε άλλη μηχανή αναζήτησης θ’ απογοητευτούν, οδηγούμενοι εδώ, αφού ο σκοπός αυτής της ανάρτησης δεν είναι ούτε λογοτεχνικός ούτε φιλοσοφικός. Ο σκοπός αυτής της ανάρτησης είναι πολιτικός και κοινωνικός.

Το μεταναστευτικό αποτελεί “φλέγων θέμα” για την κοινωνία μας? Μπορεί και ν’ αποτελέσει... μάλλον θ΄αποτελέσει δεδομένης και της ηθικής-οικονομικής-θεσμικής ένδειας στην οποία έχουμε περιπέσει.  Και παρόλο που καμιά ουσιαστική συζήτηση δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, στο πλαίσιο των αλλαγών που σκοπεύει να προωθήσει η Κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τους μετανάστες και την νομική-κοινωνική τους υπόσταση, στα όρια της ελληνικής επικράτειας, παρατηρούνται ήδη έντονες διαφωνίες, ενστάσεις, προβληματισμοί… τόσο με θετικό, όσο και με αρνητικό πρόσημο!

Στο πρώϊμο αυτό στάδιο, δεν θα ήθελα να δημοσιοποιήσω την άποψή μου, κυρίως δε, πάνω σε υποθετικά σενάρια και σχέδια ή προτάσεις που δεν έχουν λάβει ακόμη οριστική μορφή… Νομίζω, με τον μισό ελληνισμό διασκορπισμένο στα 4 σημεία του ορίζοντα και με την γνώση και την εμπειρία που διαθέτουμε από τις πολιτικές “ζυμώσεις” που παρατηρήθηκαν - λόγω ακριβώς της μεταβολής της πληθυσμιακής σύστασης και της κοινωνικής “ανασύνθεσης” - σε άλλα εθνικά κράτη κατά το παρελθόν, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο τι θέλουμε να κάνουμε και γιατί.

Ας δούμε πόσο αληθινά και παραστατικά περιγράφει τον “Παράδεισο” και τους “κατοίκους” του, ο - άθεος και αναρχικός, κατά τον αυτοχαρακτηρισμό του - Χ. Λ. Μπόρχες στο “βιβλίο των φανταστικών όντων”. Νομίζω θα το βρείτε αρκετά διαφωτιστικό! Ούτως ή άλλως, “εκεί” όλοι “μετανάστες” θα είμαστε.

image

 

 image

Αμβρόσιε! Αμβρόσιε! Θέλω να πιστεύω πως, εκτός απ’ το να γράφεις, διαβάζεις που και που…

 

 

 

Το απόσπασμα που δημοσιεύεται είναι από τις εκδόσεις LIBRO, Αθήνα 1983. Μετάφραση: Γιώργος Βέης. Τίτλος πρωτοτύπου: El libro de los seres imaginarios 

Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2010

Ημέρες άκρατου κυνοβουλευτισμού

Ποτέ η χυδαιότητα δεν ήταν η αγαπημένη μου. Δεν ξέρω όμως για πόσο ακόμα θα είμαι κόσμιος και ήπιος στις εκφράσεις μου. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο προτρέπω όποιον θίγω και κυρίως τους "300", να σπεύσουν να επωφεληθούν από την ευγένεια των λόγων μου διότι αν συνεχίζει να τους ενοχλεί η αλήθεια και η ευθύνη που έχουν απεναντί μας τότε, καλά θα κάνουν να μας αποδεσμεύσουν από την παρουσία τους σύντομα μήπως και καταφέρουμε να δούμε μιαν άσπρη μέρα.

Λένε, πως μας προσβάλλουν οι "βάρβαροι", μάς μέμφονται και μιλούν απαξιωτικά για την χώρα μας. Δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα.  Τουλάχιστον εγώ δεν τα αντιλαμβάνομαι κατ' αυτόν τον τρόπο. Αυτούς προσβάλλουν! Γι' αυτούς μιλούν απαξιωτικά! Και τους προσβάλλουν για όλα όσα έπραξαν, για όλα πράττουν και για όλα όσα θα συνεχίζουν να πράττουν ή σκέφτονται να πράξουν!

Εξέπληξαν κανέναν οι τοποθετήσεις κορυφαίων κοινοβουλευτικών στην πρόσφατη συζήτηση περί ευθύνης υπουργών? Ούτε λίγο ούτε πολύ και πέρα από ευχολόγια - καθώς περιχαρακώνονται πάντα πίσω από την δοτή και πάντα προσωρινή εξουσία τους - μάς δήλωσαν ότι παρόλο που είναι άδικο, αυτοί δεν είναι ικανοί να φέρουν την ευθύνη των πράξεών τους, γι' αυτό και αρνούνται κατηγορηματικά κάθε ενδεχόμενη ποινική εξίσωσή τους με τους πολίτες. 

Φοβούνται! Κι εδώ και αρκετό καιρό φοβούνται πολύ! Αυτοί είναι οι ηγέτες μας. Αυτοί είναι οι τελευταίοι των τελευταίων, που δεν έχουν προσφέρει τίποτε, απολύτως τίποτε το ουσιαστικό και το πραγματικό προς όφελος των πολιτών, προς όφελος της κοινωνίας. Χρειάζεται μήπως να απαρριθμήσουμε τί δεν έχουν κάνει? 

Αυτοί είναι το πραγματικό μας πρόβλημα. Και όσο υπάρχουν αυτοί, εμείς θα ζούμε υπό το βάρος μιας καθημερινότητας που δεν είναι επιθυμητής και ούτε θα έπρεπε εκτυλίσσεται όπως εκτυλίσσεται! Αυτοί αφαίρεσαν από τους πολίτες κάθε κίνητρο για δημιουργία! Αυτοί μάς αφαιρούν συνειδητά κάθε ευχαρίστηση... αυτοί μας αφαιρούν αυθαίρετα κάθε δικαίωμα... κυρίως το δίκαιωμα να ονειρευόμαστε... το δικαίωμα στην αξιοπρέπεια, στην αλληλεγγύη, τον αλλησεβασμό.

Αλλωστε τίποτε δεν είναι τυχαίο. Κι εμείς δεν βλέπουμε "φαντάσματα" όπως οι πρωτοπρεσβύτεροι της δημόσιας τάξης και ασφάλειας (Ποιό Υπουργείο "Προστασίας του πολίτη"?) - Ας μην δουλευόμαστε και μεταξύ μας.

Το ίδιο το "σύστημα" νιώθει πως κινδυνεύει και πρέπει πάση θυσία να προστατευτεί. "Είμαστε βολεμένοι" κι αυτό μας αρκεί για τώρα. Όμως, έως πότε? Κάτι άλλο χρειαζόμαστε.

Τί θα γίνει αν συνεχιστεί η κατάσταση αυτή με τους ίδιους ρυθμούς?

Και να εξηγούμαστε για να μην παρεξηγούμαστε. Πιστεύω, δεν απέτυχε η δημοκρατία ή ο κοινοβουλευτισμός, όπως κάποιοι με ευχαρίστηση διαλαλούν από εδώ κι από 'κει. Απέτυχαν οι λειτουργοί τους! Απέτυχαν σε κάθε εποχή και συμπαρασύρουν στην αποτυχία και εμάς! Κι εντάξει εμείς. Τα παιδιά μας όμως τί φταίνε να έχουν αποτυχημένους γονείς? Τα παιδιά μας τι φταίνε να κληρονομήσουν μια αποτυχημένη ζωή επειδή κάποιοι "300" το αποφάσισαν?

Εμείς ξυπνάμε το πρωί και πηγαίνει ο καθένας στην δουλειά του. Από τον πρώτο μέχρι τον τελευταίο. Εμείς παράγουμε έργο! Εμείς αγωνιζόμαστε καθημερινά να είμαστε συνεπείς στις υποχρώσεις μας. Αυτοί τι κάνουν? Αφού αρνούνται την οποιαδήποτε υποχρέωση και απολαμβάνουν μόνο δικαίωματα και προνόμια?

Αυτοί φταίνε. Κι όσο αυτοί μεταχειρίζονται τα μέσα διακυβέρνησης ανεξέλεγκτα και καταχρηστικά, θα είμαστε πάντα εδώ. Αποτυχημένοι. Ανίκανοι να κάνουμε ένα βήμα πιο πέρα. Πιστεύετε στ' αλήθεια ότι η Ελλάδα του 2010 έχει καμία διαφορά από την Ελλάδα του… 1821? Πλανάστε πλάνην οικτρά. Και μαζί με εσάς κι εγώ. Διότι πάντοτε ήθελα να πιστεύω!

Η χώρα μας, ο λαός μας κατέστη λαός με περιορισμένες δυνατότητες και η εν πολλοίς λεγόμενη ανάπτυξη έχει χάσει κάθε έννοια λόγω ασυδοσίας, κυρίως πολιτικής!

Όχι! Αυτό το "μοντέλο" δεν έχει καμία σχέση με τη δημοκρατία. Κι όσο διαβάζουμε, όσο μελετάμε, όσο είμαστε αναγκασμένοι να ζούμε αυτήν την αισχρή πραγματικότητα, όσο μπορούμε και συγκρίνουμε τόσο περισσότερο θα αποκαλύπτεται η αλήθεια.... το ζήτημα είναι αν έχουμε το θάρρος να πούμε ως εδώ!

Στην προηγούμενη ανάρτησή μου, αναφέρθηκα στην ανάγκη στην επιτακτική ανάγκη ποινικοποίησης της πολιτικής μας ζωής. Φαίνεται πως το "λαμβάνουν" το μήνυμα οι "300". Μένει να δούμε πόσοι απ' αυτούς θ' αποδείξουν πως έχουν το θάρρος... Γιατί το θράσσος περισσεύει από την "αριστερά" μέχρι... πέρα... (φτου! μακρυά από εμάς)!